Oikeisto tuhoaa Finnairin

Torstai 14.1.2010 klo 20:15 - Jussi Saramo


finnair.jpgOlin aikanaan yhden kesän töissä Helsinki-Vantaan lentokentällä vartijana. Olin matkatavarapuolella, joten pääsin näkemään läheltä matkatavaroiden lastaamista ja kuljettamista.

Jos ei vartijan homma ole kadehdittavaa, ei sitä ollut matkatavaramiestenkään työ. Se oli raskasta työtä ajoittain kovassa kiireessä. Finnairilla ja Helsinki-Vantaalla oli kuitenkin hyvä maine - kenttätyöntekijät tekivät pienestä palkasta huolimatta töitä kovalla ammattiylpeydellä.

Viime vuonna hyvästä laukkujen käsittelystä annettiin jopa palkinto.

Tämän kovan panoksen Finnairin johto palkitsi ulkoistamalla duunarinsa pahamaineiselle vuokrayhtiö Baronalle. En pysty näkemään mitään perustetta sille, että valtionyhtiö ulkoistaa tärkeän toimintonsa Baronan kaltaiselle yritykselle.

Sen lisäksi, että ulkoistus oli itsessään törkeä veto, hoiti Finnairin johto projektin muutenkin vastuuttomasti ja huonosti. Henkilöstön kanssa ei neuvoteltu, ja tilanne ajautui lakkoon asti.

Vaikka lakkoa ei nyt ole päällä, on laukkujen kanssa jatkuvia ongelmia. Pääluottamusmiehen mukaan henkilökuntaa on aivan liian vähän, jopa 30 hengen vajausta. Työntekijöitä on syytetty "italialaisesta lakosta" eli töiden tahallisesta hidastamisesta, mutta siitä ei työntekijöiden mukaan ole kyse. He tekevät töitä kunnolla, mutta eivät enää "revi ja riuhdo" vajaalla henkilökunnalla toimittaessa paniikkitilanteissa, kuten Finnairin aikana.

Kysyä sopiikin, miksi kukaan antaisi ylimääräistä työnantajalle, joka kohtelee sinua kuin kuraa? Hyvästä työyhteisöstä ja keskinäisestä luottamuksesta hyötyisivät kaikki.

Oli tragikoomista lukea matkatavarapuolen palkinnosta ja Helsinki-Vantaan uudesta loistavasta laukkujen käsittelyjärjestelmästä Finnairin asiakaslehdestä sunnuntaina, kun koneesta ulos tullessa näki röykkiöittäin omistajaa vaikka olevia laukkuja odotustilassa. Todennäköisesti tästä jää pysyvä tahra yhtiön maineelle, huono johto teki korvaamatonta vahinkoa.

Finnairin taloudellinen asema ei ole kovin hyvä, kuten ei muidenkaan vastaavien lentoyhtiöiden. Tällaisessa tilanteessa pitäisi hakea kustannussäästöjä olennaisista paikoista. Jos on pakko mennä henkilökunnan palkkoihin ja työoloihin, se pitää tehdä neuvottelemalla. Aloittaa pitäisi huippupalkatuista johtajista, ei pienintä palkkaa ja kovinta työtä tekevistä.

Jopa valtionyhtiöistä vastaava ministeri Häkämies on kerrankin tarttunut asiaan. Normaalistihan hän on antanut suomalaisen työn upota, ja keskittynyt selittelemään miksei omistajan ääntä voi käyttää. Häkämiehen vaatimus ulkopuolisesta selvitysmiehestä on tarpeellinen.

Valitettavasti Häkämies on taas myöhässä. Oikeistohallituksen omistajapolitiikkaa kuvaa vanha sanonta "kun paska on housussa, on turha enää rypistellä". Ehkä rypistelyn sijaan pitäisi pyrkiä perumaan tehdyt päätökset peseytymällä ja pistettävä kalsarit ja huonot johtajat vaihtoon. Edellinen johtaja jo lähti jättäen jälkeensä surkean perinnön.

Kuvassa Finnairin asiakaslehden artikkeli loistavista matkatavarapalveluista.


Kommentit

15.2.2010 14:29  Mikko (oikeistosta)

Olen tässä kanssasi samaa mieltä. Finski säästi väärästä paikasta.

Yksinkertaistat aika lailla ja vääristät jonkin verran. Ei oikeisto tässä mitään muutoksia tehnyt. Finnairin johdossa ne tehtiin. Ei oikeisto sitä tuho.

Uskon että Vasemmisto tuhoaisi pahemmin Finnairin - se ei taloudellisesti kestäisi ja joutuisi lopettamaan ja vähentämään loputkin työpaikat. Kuka sitten maksaisi ne vasemmiston tulonsiirrot ja järkyttävän koneiston jos veronmaksajia ei olisi?

Valtion omistajaohjaus on surkeaa - oli sitten siellä puolue keskioikealta tai reilusti vasemmalta.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini